Heksen en dergelijke

Heksen en dergelijke

Terwijl ik me aan het wegen was ofdat ik niet te licht woog op de Heksenwaag in Oudewater, berucht om zijn eerlijkheid, neusde dochterlief in wat heksenboeken. ‘Heksen en zo’ van Annie MG Schmidt, met een versleten en afgekloven kaft met bijna uitvallende vergeelde blaadjes, dat was het boek dat moest mee. Wat een goede neus en wat een geweldig boek, met voor mij onbekende verhalen van de schrijfster. Dat was één.
Op fb komen er steeds advertenties voorbij, soms tot vervelends toe, maar nu was er één die steeds een glimp van mijn aandacht had. Toen keek ik eens echt. En toen kwam de impuls, dit ga ik doen! Een online cursus kinderillustraties door de Spaanse Adolfo Serra via Domestika. Poëtische illustrator. Prachtige voorbeelden. Dat was twéé.
Wat was ook alweer drié? Oja ik was begonnen met een project waarvan ik nog niets kon laten zien en schrijven. Dat is nog steeds zo. Die wurmt zich onzichtbaar ertussendoor, op een bezem weliswaar. Ik ben overigens goed door de heksenwaag gekomen, te zwaar bevonden om een heks te kunnen zijn.

Links. Het ei waar spikkeltje uitgekomen is. Een heel klein eitje, we hebben het even onder een vergrootglas gelegd. Kijk zelf ook maar eens goed, het lijkt een heel gewoon ei.
Rechts. Spikkeltje, ze is een echt prinsesje met alles erop en eraan. Ze heeft alleen 3 spikkeltjes op haar buik, maar daar gaat een jurk overheen.
Zo lijkt ze een heel gewoon prinsesje.

Cursus ‘Introduction to Children’s Illustrations’. Mijn hart maakt sprongetjes met een dubbele looping. Opdracht om een sprookje uit te kiezen en deze als voorbeeld te nemen. Een bekent sprookje die al helemaal uitgekauwd is waarop je kan experimenteren en om te zoeken naar wat jou kan onderscheiden als illustrator. Bijzondere dingen vinden in of tussen de regels door die nog niet gevonden zijn en deze vertalen in beeld. Ik kies ‘Spikkeltje’ uit het boek ‘Heksen en zo’. Niet geheel uitgekauwd nog, ik had er nog nooit van gehoord, maar dit is het sprookje dat wil.

Ik begin. Interessant hoe hij de tekst onderhanden neemt en begint. Hoe inspirerend zijn experimenten van dezelfde plaatjes. Gefascineerd door nat in nat en werken met inkt blijf ik een beetje steken in dit experiment. Tegen heug in meug doe ik toch wat anders. Eerst vind ik het niet mooi, voel ik er geen verbinding mee. Schrijf ik het af als ‘dat wordt niet iets’, maar even later zet ik toch door. De verbinding groeit. Het verrast me. En uiteindelijk geniet ik van beide manieren, allebei net wat anders. Op zoek naar mogelijkheden. Nieuwe dingen proberen.

‘Het volgen van je verlangen’ Spikkeltje komt namelijk uit een ei, een lijster ei. In de herfst mag ze niet naar buiten omdat er angst (van de koning en koningin, haar ouders) is dat ze dan met de trekvogels mee zal vliegen naar het zuiden. Dan op een herfstige dag tuurt ze vol verlangen naar buiten, naar de bladeren die met de wind dansen in alle kleurenpracht. Ze doet het raam open, tegen alle regels in, en volgt haar verlangen. Ze vliegt mee naar het zuiden.

‘Je laten vangen door wat je het liefste doet’ Spikkeltje is nou eenmaal een prinsesje. Elk voorjaar komt ze terug samen met vele andere lijsters, maar niemand weet welke lijster. Iedereen in het land doet zijn hoed af bij elke lijster die hij tegenkomt. Het zou wel eens de prinses kunnen zijn. Dan komt er de prins, hij weet de prinses uit alle andere lijsters te halen, haar te vangen in waar ze het meest van houdt. Zo vliegen alle lijsters naar het gerst. Alleen de prinses vliegt naar de parels en zo vangt hij haar, wordt ze weer een meisje of jonge vrouw en worden ze uiteraard verliefd.

en het experiment gaat door…..

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.